Magyar English

Így született a kis családi vállalkozásból milliárdos játékáruház-lánc

- Sajtómegjelenések, Online

Így született a kis családi vállalkozásból milliárdos játékáruház-lánc portfolio_logo


A REGIO Játék ma Magyarország legnagyobb játékáruház-lánca, amely 350 főnek ad munkát és 33 üzletet üzemeltet, idén 9 milliárd forintos árbevételre számítanak. A '82-es induláskor azonban még csak egyetlen üzlettel, klasszikus családi vállalkozásként működtek. A rendszerváltáskor az első nagy beszerzésük a LEGO volt, egy nyerges teherautóval hoztak belőle Magyarországra, így végre sokkal többen juthattak hozzá a korábban csak pult alól beszerezhető népszerű játékhoz. De például a Magic Baby gyűjthető babasorozat meghonosításában is nagy szerepet játszottak, és a diavetítők reneszánszát is az ügyvezető igazgatónak, Gyaraki Józsefnek köszönhetjük. A folyamatos stabil növekedést egyrészt igyekeztek mindig saját erőből finanszírozni, emellett bankjukkal, a CIB Bankkal is mindig megtalálták a közös hangot.
Portfolio: Mesélne egy kicsit a kezdetekről? Honnan indult a REGIO Játék?

Gyaraki József: 1982-ben nyitottuk meg az első játékboltot, összeszedtük a magyar gyártókat, bevettük a termékeiket a kínálatba. Akkor nagyon szűk volt a játékkínálat az országban, ezt mi kibővítettük, és ez volt a sikeres privát első játékbolt, amivel a vásárlókat megnyertük. 1982 után 1990-ig lehetett magánkereskedőként ebben a pozícióban maradni, majd 1990-ben alapítottuk meg a REGIO Játékot. Én voltam az egyik alapító két társammal együtt, akik azóta nyugdíjba mentek, és kivásároltuk őket a cégből. Most a családtagjaim, a gyerekeim és feleségem még az üzletrészek résztulajdonosai. Van olyan kollégám, aki még az első játékboltban kezdett, és azóta is nálam dolgozik.
Említette, hogy nagyon szűk volt a termékkínálat '82-ben. Ez mit jelent pontosan?

Ez is több ezer különféle terméket jelentett, amiket a magyar szerszámkészítők és műanyag-fröccsöntő kisiparosok képesek voltak előállítani. Külföldi vásárokból hozták a mintát, és az alapján megformázták a hasonló terméket, vagy újítottak rajta, és ezt hozták forgalomba. Azt láttam, hogy nem teljes a kínálat, annál sokkal több van a piacban, mint amit kihasználnak. Ezért gondoltam azt, hogy itt van egy rés a piacon. 1990-ben egyetlen üzlettel rendelkeztünk Pécs belvárosában, 10 fővel indultunk, mára 350-en dolgoznak nálunk. Az elmúlt évben már 7 milliárdos bevételt értünk el, de idén egy új megállapodás értelmében a LEGO-t nagyobb tételben forgalmazzuk, így most 9 milliárddal tervezünk.
Ebben a rendkívül gyors növekedésben szükség volt banki partner segítségére is?

Leginkább saját erőből hajtottunk végre beruházásokat, mindig úgy igyekeztünk a banki segítséget igénybe venni, hogy ez a biztos működést övezze. Nőhettünk volna gyorsabban, de mi a stabilitást választottuk, a lassú, de kiszámítható növekedést. Hosszú távon gondolkodunk, és a bankunkkal, a CIB Bankkal is mindig megtaláltuk a közös hangot az elképzeléseink mentén.
Volt valamilyen húzótermékük, amivel elindították a vállalkozást a rendszerváltáskor?

Minden évben tavasszal ellátogatunk a nürnbergi játékvásárra, az első nagy beszerzésünk a LEGO volt, egy nyerges teherautóval hoztunk belőle Magyarországra. Ez akkoriban nagy szám volt, nagy befektetés és nagy kockázat.
Ezek szerint önnek köszönhetjük, hogy szélesebb körhöz is eljutott a LEGO Magyarországon?

Nem csak nekem, ez érdekes módon annak köszönhető, hogy nagyon korlátozottan állt rendelkezésre Magyarországon, mert kevés pénzt lehetett költeni importra, és akik már külkereskedők voltak korábban, a gyerekeiknek ilyet hoztak. A gazdag gyerekeknek volt Legója, ebből adódóan ez mindig egy státusszimbólum volt, hogy majd ha mi is gazdagok leszünk, veszünk Legót a gyereknek. Ez a fajta imidzs a legerősebb a világon, a Legónak ekkora sikere a játékok között sehol nincs, mint Magyarországon. Nem volt olyan erős a vásárlóerő, hogy megrohamozzák a boltunkat, de szépen eladtuk a készletet karácsonyra. Nyilván könnyű volt eladni azt, aminek nagy neve volt, anélkül, hogy egyáltalán reklámozták volna, hiszen annyira csöpögtetve került az országba, hogy csak pult alól lehetett hozzájutni. Aztán megjelentünk az első reklámjainkkal a tévében, a Família Kft.-ben, ez volt az első komoly sikere a Magic Baby színváltó pelenkájú műanyag babának. Ezzel vízben lehetett játszani, és ha hideg vízbe tettük, akkor elszíneződött a nadrág, és lehetett látni, hogy a baba fiú vagy lány.
Miért döntöttek pont emellett a baba mellett?

Ma is nehéz előre megmondani, hogy melyik termék lesz igazi siker, ez annak idején méginkább így volt. Léteznek tradicionális játékok, amelyek mindig elkelnek, és vannak, amiket meg kell reklámozunk, és akkor erre odafigyelnek. A kezdettekkor például sokat segítettek a gyerekeink egy-egy játék "tesztelésében". Figyeltük őket, meddig játszanak egy játékkal, mennyire köti le őket, ez jó támpont volt. Ez a baba egy gyűjthető, zsákbamacska jellegű játék volt, és azért tudtunk eladni ebben az országban több 100 ezer darabot, majdnem egymilliót, mert ennek 30-40 féle változata volt. Ha úgy tetszik, ez volt a Kinder tojás elődje.
A forgalmazás mellett saját játékokat is gyártanak?

Igen, például saját kezűleg terveztem újra a gyermekkorunkból ismert diavetítőket, a futurisztikus ufó forma az én fejlesztésem. Egy olyan biztonságos diavetítőt terveztünk, amelyet elemmel lehet működtetni. Korszerű LED izzókat alkalmazunk, tehát nem melegszik, és izzót sem kell cserélni benne, a diafilm formátuma pedig ugyanaz, mint régen volt. De nagyon sok fejlesztésünk van, mivel minden játékot magyarítani kell. Például egy "Ki kicsoda?" játékot nem lehet angolul eladni, sőt, szinte mindegyik külföldi játékot igazítani kell valamilyen formában: vagy a szöveget, vagy a kiszerelést.
Hogyan képzeljük el a stratégiai tervezést? Míg a brókerek az árfolyamokat nézik öt kivetítőn, Önök a meséket?

Régen ez úgy működött, hogy előbb jött a film, majd erre reagált a játékipar. Ma már minden elő van készítve, a filmmel egy időben ott vannak a játékok a polcokon, nekünk azt addigra be kell szerezni. Tudjuk, hogy milyen filmek mikor fognak megjelenni, azokra rendelést adunk le fél-háromnegyed évvel korábban. Most éppen a 7. Star Warsnál járunk, és a dinó téma idén új lendületet kapott a nyári Jurassic Park és a decemberi Dínó tesó filmmel is, de mindig készülnünk kell a következő hullámokra.

Portfolio

2015-11-02_portfolio