Magyar English

Így vásároljunk játékot, ha az ajándékozott valamilyen fogyatékossággal él

- Hírek

Az ajándékvásárlás figyelmet és kreativitást igényel, de különösen fontos az odafigyelés, ha fogyatékossággal élő gyermek számára keresünk megfelelő játékot. Ebben nyújt segítséget a REGIO JÁTÉK által összeállított szempontrendszer, amely hasznos támpontokat ad szülőknek, nagyszülőknek, rokonoknak és ismerősöknek egyaránt.

Gondolkodjunk a hasonlóságokon! Mielőtt a különbségeket keresnénk a siket, vak, autista, mozgássérült, tanulásban akadályozott gyermekeknek való ajándékvásárlás területén, gondolkodjunk el azon, hogy, mi az, ami általános érvényű és hasonló. Természetes, hogy a fogyatékossággal élő gyermekek is fejlődnek, minden életszakaszukban változik a játékhoz való kapcsolódásuk is, és hasonlóan a nem fogyatékos gyermekekhez, a kedvenc játékuk mindig az egyedi érdeklődéstől függ. Mielőtt játékot választanánk, figyeljük meg, vagy kérdezzük meg, mivel szeret játszani a megajándékozott, a vásárlásnál jelentse ez a kiindulópontot. Fontos ez azért is, mert a vak és vak, siket és siket között is óriási különbségek lehetnek. Képzeljük csak el, hogyan tekint a világra egy született vak és egy olyan gyermek, aki látóként született és később veszítette el a látását.

 

Siket gyermekek

  1. Ha támogatni akarjuk a siket gyermek fejlődését és játékélményét, menjünk bele a játékba. Ehhez nagyon sok segítő módszert és eszközt használhatunk akkor is, ha nem ismerjük a jelnyelvet. Kevesen tudják, de a hallássérültek és a siketek zöme nagyon jól olvas szájról, és a legtöbbüknek ez az elsődleges kommunikációs eszköze, sokan nem is jelnyelvhasználók. A szemkontaktust felvéve és megtartva, jól gesztikulálva és jól artikulálva nagy valószínűség szerint megértik a mondandónkat. Fontos, hogy az artikuláció mellett, használjuk az arcunkon és a testünkön az érzelmek kifejezésének jeleit is, mint például a vidámság, pityergés, csodálkozás, a nemtetszés, a támogatás kifejezéseit. Ha a siket társ figyelmét szeretnénk felkelteni, toppantsunk a padlón, érintsük meg, mert a megszokott hangjelek nem működnek. A nemhallókkal való játék egy kis felkészülést, türelmet és főleg a helyzetbe való akaratlagos beleállást igényli tőlünk.

 

  1. A hallássérülés gyógyítása meglepő gyorsasággal fejlődik. Nagyon jó minőségű hallókészülékek, implantátumok vannak forgalomban, amelynek köszönhetően ez a fogyatékosság egyre inkább eltűnik, ugyanakkor új típusú hallássérülések is megjelennek a fokozódó zajterhelés, a fülhallgatók okozta problémák miatt. A hallássérülés is sokféle. Van, aki az egyik fülére hall, van, aki csak a magas hangokat nem hallja, ismernünk kell a játék kiválasztásakor a megajándékozott hallásállapotát.

 

  1. A siket fiatalok jellemzően imádják az activity jellegű társasjátékokat, mert segíti őket mások megértésében, az egymással, akár a hallókkal való hangnélküli kommunikációban. Ezek a játékok egyértelműen a fejlesztőjátékaik is, mert erősítik a kommunikációs képességüket, a másokhoz való kapcsolódásuk fejlődéséhez, ezen keresztül pedig a gyermek majdani boldogulási esélyeihez is rengeteget adnak hozzá.

 

  1. A siket fiatalok gyakran társasjátékoznak, monopoliznak, az olvasható információt is szívesen befogadják, de ne legyen sok kommunikáció, sok félreérthetőségre alapot adó helyzet, elvont gondolkodást igénylő feladat, ami erős koncentrációt és sok előzetes tanulást igényel. Szinte bármilyen játék választható számukra, de győződjünk meg arról, hogy a használati utasítás megfelelő részletességgel rendelkezésre áll, vagy a játék megfelelően feliratozott.

 

  1. A siket gyermekek számára nem mondanak semmit a hangos információk, nem értékes számukra a zene, a felirat nélküli film, a hangoskodó videojátékok. Ezzel a megkötéssel nagyon sokféle játék választható számukra. A fiúk szeretik az autókat, fociznak, a lányok szeretik a babákat. Szívesen építenek is, de a játékkal összefüggésben náluk nem is az a leginkább érdekes, milyen játékot vásároljunk, hanem hogy hogyan lehetünk képesek együtt játszani. Sajnos a siket gyermekek keveset játszanak hallókkal egy közösségben, és gyakran élik át a kirekesztés élményét, mert a legtöbb közös játék szóbeli kommunikációt igényel.

 

  1. Minden mobiltelefonon elérhető a jegyzetfüzet. Ha a játszótársak már megtanultak olvasni, az írással tisztázhatók a siket játszótárs számára a félreértések, pontosíthatók az információk. Ha az íráshoz túl türelmetlenek vagyunk, töltsük le valamely hangból-szöveg alkalmazást, amellyel a beszédünk rögtön olvashatóvá válik.

 

Vak gyermekek

  1. Vakoktól tudjuk, hogy bizony a plüssökkel nem nagyon lehet melléfogni. Főleg akkor szeretik ezeket a játékokat a nem látók, ha azok formájukban, vagy más tulajdonságaiban megjelenítik az állat vagy figura jellegzetességeit, és tapintással ezt az információt elérhetővé teszik. Ha tapinthatóak például a teve púpjai, érzékelhető a zsiráf hosszú nyaka, akkor a gyermek a gondolkodását is használhatja, és a játékon keresztül megismerheti az élővilágot.

 

  1. Ha nemlátó kislánynak babát vásárolunk, lehetőleg ne olyan játékot válasszunk, amelyről levehetők apróbb részek, mint cipők, kiegészítők, mert ezeket könnyen elkeverhetik a gyermekek. Egy vak ismerősünk arról mesélt nekünk, hogy tépőzár segítségével feladható ruhákkal rendelkező babája volt, amit nagyon szeretett és ezen keresztül tanulta meg azt is, hogy milyen alkalomra, milyen ruhát célszerű felvenni. Ő egyébként nagyon kifinomult ízléssel öltözködik és teljesen önállóan választ szép ruhát felnőttként, születtet vakon.

 

  1. Az építőjátékok is gyakran ajánlhatók vakoknak. Főleg azok, amelyek doboza megmarad és a dobozhoz illő darabok külön tárolhatók, igy azokat nem keveri össze a gyermek. Mivel a vakok információéhsége is végtelen, akár a többi gyermeké, nagyon örülnek az olyan babaházaknak, mini konyháknak, építőjátékoknak, amelyek számukra is közvetítenek hasznos információkat. Ez elérhető akár dombornyomással, akár különböző tapintható textúrákkal. Kerüljük azokat az elemeket, ahol az ugyanolyan formák kizárólag ráragasztott, nyomtatott matricákon keresztül hordoznak fontos információkat, mert ezekkel a jelekkel a gyermek nem tud mit kezdeni.

 

  1. A beszélő, hangoskodó játékok is jó választások. Még a berregő, távirányítós autót is követik és kezelik a nemlátók, mégpedig annak a hangja alapján, sőt nagyon jól fejleszti a ’térlátásukat’, segíti őket abban, hogy nagyobb terekben is gondolkodjanak.

 

  1. A szülők gyakran olyan szemmel is nézik az áruházak portékáit, hogy azok valamilyen jelöléssel könnyen átalakíthatók, és ’láthatók’ lesznek a nem látó számára. Átalakítható a sakk, a malomjáték, a Rubik-kocka, egyes kártyajátékok, akár a tábla lyukasztásával, vagy tartós domborulatot adó pillanatragasztóval, üvegfestékkel történő jelöléssel, de úgy is, ha mezőkre különböző, tapintásban eltérő textúrákat ragasztunk. A modern technika ismeri már a chip-es jelölést is, amely során a felületre akár mobiltelefonnal leolvasható hanganyag menthető. A tapintható anyagú, textúrájú vagy formájú, esetleg illatalapú memóriajátékok szintén kedveltek.

 

  1. A kültéri játékok között a vakoknál a csörgőlabda a sztár. A csapatjátéknak már sportja is van, de szívesen játszanak a látók és a nemlátók együtt például lengőtekét.

 

  1. A mozgásos játékoknál, vakok esetében figyelni kell a balesetveszélyre. Legyen nagyobb a rendelkezésre álló tér, legyünk körültekintőek, de bátrabban gondolkodhatunk, mint képzelnénk. Ajánlhatjuk a hullahopp karikát, a gyűrűket, nyújtózkodókat, a hintát, mérleghintát, a háromkerekű biciklit is, akár a modern, biztonságos otthoni vagy kültéri kötélmászókákat, akár egy mászótermi kalandot. Ezek a játékok erősítik az egyenestartást, testtudatosságot, tájékozódást és segítenek a vak fiatalnak egy jobb testséma, magabiztosabb mozgás, a mozgáshiányból fakadó gyakori fiatalkori túlsúly megelőzésében.

 

Autizmussal élő gyermekek

  1. Az autizmus legegyszerűbben megfogalmazva a szociális, kognitív, kommunikációs képességek fejlődési zavara. Az autista gyermekek is nagyon egyediek és különbözőek attól, hogy melyek az erős képességeik. Teljesen különbözőek is lehetnek: vannak olyan autista fiatalok, akiknek a kapcsolatteremtése nagyon intenzív és nagyon kommunikatívak, és vannak olyanok is köztük, akik bár mindent értenek, egyáltalán nem beszélnek, alig kapcsolódnak másokhoz. Esetükben különösen igaz, hogy az ajándékvásárlás előtt meg kell ismernünk a képességeiket, érdeklődésüket.

 

  1. Az autista gyermekek jellemzően szeretnek monitor előtt játszani, ami segíti az elfojtott feszültségek oldását és komfortos játékkörnyezetet biztosít számukra. Nem kell másokra figyelniük. Ha egyedül szeret játszani a gyermek, a csoportos eseményeket ne erőltessük. A jó értelmi képességű autista gyermekek szeretik a hozzájuk illeszkedő logikai feladványokat, amelyekben általában sikeresek is.

 

  1. Az autista gyermeket nevelő szülők szívesen vásárolnak olyan fejlesztő játékokat, amelyek a fiatal érzelmi tudatosságát, az érzelemfelismerést támogatják az érzelmi állapotok sematikus megjelenítésével, de leginkább a logikai készséget támogató, aktivizáló játékok a keresettek.

 

  1. Az autista gyermekek esetén is, vagy a tanulásban akadályozott fiataloknál gyakran kerülendők a bonyolult, elvont, művészi gondolati transzformációkat igénylő játékok, de ez sem igaz mindenkire, mert nagy számban vannak kreatív autista vállalkozók, tudósok, üzletemberek, művészek.

 

Értelmi sérült gyermekek

  1. Értelmi sérült gyermekek számára a képességeknek megfelelő és könnyen tanulható játékot válasszuk. Minden gyermek, az ép és a sérült gyermekek is a képességeik határán szeretnek játszani. Untatja őket, ha a játék túl egyszerű, és elkedvetleníti őket az is, ha a játék nekik túl bonyolult és ezért elmarad a siker. A játékok gyakran egyszerűsíthetők, illeszthetők a játszótárs érdeklődéséhez, képességeihez. Egyszerűsíthetők lehetnek a kártyajátékok, társasok, akár a logikai játékok is.

 

  1. A tanulásban akadályozott gyermekek is szeretnek öltözködni, öltöztetni, autóval játszani, és ügyesek lehetnek a mozgásos játékokban is. Szerethetik a hangos játékokat, a plüssöket, állatfigurákat, kreatív játékokat. A játék tanít, segíti fejlődésüket, közösségi élményt nyújt és támogatja a frusztrációk oldódását.

 

Általános tanácsok

  1. Ha szülőtől érdeklődünk a fogyatékossággal élő gyermek szokásai felől, váltsunk gyengédebb, hangnemre, de maradjunk természetesek, támogassuk, bátorítsuk az ismerős közlékenységét. Ha maga az érintett személy kommunikál felénk, akkor vele legyünk kontaktusban, neki válaszoljunk, forduljunk szembe vele, akkor is, ha tudjuk, hogy ő nem lát bennünket és nem ránk néz. Sohasem azzal beszéljünk inkább, aki éppen vele van.

 

  1. Ha eladóként autista gyermekkel együtt érkező családokat várunk az áruházba, vagy szülőként, hozzátartozóként vele együtt vásárlunk, figyelnünk kell néhány körülményre, hogy a lehető legkellemesebb élményt nyújtsa a vásárlás. Szülőként az eladóktól kérhetjük is, hogy lehetőség szerint biztosítsák a türelmes vásárlást. Ha van módunk befolyásolni, érdemes akkor sort keríteni a látogatásra, amikor a lehető legkevesebben tartózkodnak az üzletben. Leginkább alkalmas lehet erre egy hétfő délelőtt. Mivel sok autista gyermek számára zavaróak a tömeggel, nagy fényhatással, zajhatással együtt járó jelenségek, kérjük, biztosítsuk a tompább fényt és csendet is, a vásárlás zavartalan, kontaktusmentes lefolyását.

 

  1. Térjünk ki arra is egy kicsit, mi történik akkor, ha nemlátó érkezik a játékboltba. Ilyenkor plusz segítőkészség és némi átalakítás is szükséges. Erre sajnos még kevés példa van, de reméljük, hogy a jövőben egyre inkább számíthatunk ilyen eseményekre. Gyakrabban kell azzal számolnunk, hogy kísérővel érkezik nemlátó a boltba, de ha nem így történik, akkor az eladóknak kell a kísérést megoldani. Vakként kérjük tőle, hogy mesélje el a teret, mekkora, milyen formában rendezettek a polcok, milyen típusú játékok, hol találhatók. Eladóként igyekezzünk a beszédünkkel ’láthatóvá tenni’ a játékokat és az üzletet az érintett számára. Nem szükséges költségigényes beruházásokat tenni, ha megvalósítható helyben ez a fajta támogatás, figyelem, fizikailag pedig az a komfortos a vak ember számára, ha nem túl szűkek a polcok közti haladó útvonalak, egyszerű a tér, könnyen tanulható.

 

  1. A mozgásproblémás gyermekek számára biztosan nem tudunk játékot ajánlani, míg nem ismerjük konkrétan az ép és sérült funkciókat, a játékok által gyakran igényelt finommotorikát, de rengeteg játék játszható lehet az esetükben is egy kis személyi segítséggel.

 

Az ajándékozás az odafigyelés kifejezésének egyik legszebb formája. Amikor a választásnál a megajándékozott igényeit tartjuk szem előtt, egy olyan élményt adhatunk, amely valóban örömet okoz. Legyen a játék öröme mindenkié!