Bővül a családi játékbirodalom
Bővül a családi játékbirodalom
JÁTÉKKERESKEDELEM Kényszerből kezdett játékkereskedelembe Gyaraki József, a legnagyobb hazai játékbolthálózat, a Regio alapítótulajdonosa. Most szeretné duplájára növelni a "birodalmát". Nyolc testvér, kreativitás, az érdekek összehangolásának szinte ösztönös képessége, rengeteg munka és kitartás - így állt össze a játékos-sikersztori.
Ha valaki szeretne akár csak néhány percre is kizökkeni a hétköznapok taposómalmából, érdemes betérnie egy játékboltba. Vidám színek, innen-onnan felhangzó gyerekzsivaj, csillogó szemek, no meg a tengernyi izgalmas játék a polcokon: az ember egyszer csak azt veszi észre, hogy mosolyog. Persze azoknak, akik egy ilyen üzletben dolgoznak, idővel megszokottá válik a környezet. Ennek ellenére fontos, hogy úgy végezzék a munkájukat, hogy közben jól érzik magukat, megmaradjon a pozitív attitűd - vallja Gyaraki József, a Regio Játékkereskedelmi Kft. társalapítója és egyik tulajdonosa. Ez teszi ugyanis lehetővé, hogy olyan hangulatban, kedvvel forduljanak a vevők felé, hogy az átadott információk alapján ők is megszeressék a játékokat.
A NÁSZÚT EREDMÉNYE A Regio létezése kis túlzással egy aprócska könyvnek, illetve a hiányának köszönhető. Az építészmérnöki diplomát szerző Gyaraki József ugyanis azzal szembesült, hogy párttagkönyv nélkül nem tud karriert csinálni a szakmájában. Körülnézett tehát, hogy hol van olyan piaci rés, amely hosszú távon is fejlődési lehetőséget biztosít, és 1982-ben megalapította játék-kiskereskedését Pécsett. Az első áruk beszerzése különösen romantikusra sikerült, hiszen gyakorlatilag a nászútból lett bevásárlókörút, a budapesti gyártókat járta végig a feleségével. Az eltelt évtizedek persze sok változást hoztak ezen a területen is, most már felnőtt fiaival járja a gyártókat és a nagy nemzetközi vásárokat. Sőt, a testvére is besegít ebbe a munkába.
A nyolcvanas évek elején indult játékoskarrier jelentős fordulatot vett 1990-ben, ekkor hozták létre ugyanis a játékbolt forgalmából, a felhalmozott tőkéből a Regiót, amely kezdetben nagykereskedelmi cégként működött. Bár a forgalmat, illetve az üzletek számát tekintve a fejlődés azóta töretlen, azért akadtak olyan pillanatok, amikor a jövőt meghatározó, stratégiai döntést kellett hozni. "Ilyen volt például, amikor rá kellett döbbennünk, hogy a nagykereskedelem önmagában többé már nem jelent biztos bevételt, ugyanis a partnereink, a kisebb játékboltok nem bírták a nagy nemzetközi áruházláncok által diktált versenyt. Ezért úgy döntöttünk, mi is megkezdjük a kiskereskedelmi értékesítést, és ma már azt mondhatom, a forgalmunk túlnyomó többsége ebből származik" -mondta el Gyaraki József.
ÚJ LEHETŐSÉGEK A Regiónak jelenleg húsz áruházból áll a hálózata, az üzleti ügyfelek kiszolgálása a legnagyobb alapterületű fővárosi és vidéki üzletekben történik. A cég történetének egyik legnagyobb fejlesztését 2012-ben hajtották végre, egy 2400 négyzetméteres hasznos eladóterű üzlet bérleti jogát szerezték meg, majd 60-70 millió forintos beruházással átalakították a fogyasztói igényeknek megfelelően. A 2012-ben 4,7 milliárd, tavaly pedig ötmilliárd forintos forgalmat elérő cég vezetője további bővítést tervez, mint mondja, ahhoz, hogy Magyarországot optimálisan lefedjék, nagyjából kétszer ennyi boltra lenne szükség. A következő években tehát folytatódik az áruházak nyitása, már csak az a kérdés, milyen ütemben. A múlt évben csődbement a Gulliver hálózat, amely a játékpiac másik nagy résztvevője volt, a társaság által működtetett üzletek átvétele pedig gyors növekedési lehetőséget kínál a szegmens szereplői számára. Gyaraki József egyelőre erről bővebben nem kívánt beszélni, de azt elmondta, hogy természetesen vizsgálják a helyzetet.
A JÖVŐ ÁRUHÁZA A Regio vezetője szerint a sikerük egyik fő összetevője a kitartás és a pontosság, és ahogy mondja, ezekkel tulajdonképpen bármilyen területen lehet érvényesülni, hosszú távon meghozzák az eredményeket. Persze az sem árt, ha egy cég élen jár az innovációban, és ahogy Gyaraki József sorolja a különböző fejlesztéseiket, egyértelmű, a cégnél kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy lépést tartsanak a technológiai fejlődéssel is. A játékszakmában elsőként vezették be a vonalkódrendszert 1993-ban, de web-oldala és saját e-mail címe is az elsők között volt a vállalatnak ezen a területen. Korán felismerték az informatika fontosságát, ezt az is mutatja, hogy már az induláskor számítógépalapú számlázási rendszert használtak, amelyet azóta is folyamatosan fejlesztettek, így ma a társaság működéséhez igazodó, egyedi vállalatirányítási rendszerük van. Jelenleg is számos fejlesztésen dolgoznak, így például a valós idejű adatátvitel és -feldolgozás kialakításán, de pályázati pénzből már a jövő áruházát is építik. A megoldás gyakorlatilag egy különleges vevőtájékoztató rendszer, amely a bevásárlókocsira szerelt tájékoztatópanelen keresztül mindig azokról a játékokról ad információkat, amelyek mellett éppen elhalad a vásárló.
HONGKONGI GYÁRTÁS Választék pedig bőven van, hiszen a Regio mintegy harmincezerféle játékkal várja a gyerekeket és természetesen szüleiket. Ráadásul ezek közül több, itthon is ismert márkát maguk gyártatnak. Ilyen például a Gazdálkodj okosan! társasjáték, amely Magyarországon készül, és amelynek jogaival a cég rendelkezik. De a hagyományos diavetítők - igaz, jelentősen modernizálva - is fontos elemét jelentik a portfóliónak, ezek érdekessége, hogy Hongkongban készítik a Regio számára. Ennek egyszerűen gazdasági okai vannak, és Gyaraki József elmondása alapján az elmúlt húsz év drámai változásokat hozott a hazai játékiparban. A magyar gyártók értelemszerűen nem tudják felvenni a versenyt a nagy nemzetközi cégekkel, amelyek a teljes világpiacra állítanak elő egy-egy terméket. Ennek megfelelőn látványosan visszaesett a magyarországi játékgyártók száma, bár kisszériás, egyedi, kreatív játékok azért készülnek itthon is.
"A kreativitást a játékban már gyerekkoromban be kellett vetni, hiszen kilencen voltunk testvérek, és bizony korántsem volt annyi játékunk, mint a mai gyerekeknek. Ennek megfelelően magunk eszkábáltunk különböző dolgokat, de nagyon örültünk például a fakockáknak is, amelyekből sok mindent építettünk" - emlékszik vissza Gyaraki József. A cégvezető elmondása szerint a nagy család rendkívül jó iskolát jelentett abból a szempontból, hogy megtanulta, hogyan lehet a sok különböző érdek ellenére is egy irányba terelni a cselekvést. "Ebben nagy rutint szereztünk a családi fészekben, és ennek köszönhető, hogy míg mások iskolában sajátítják el az érdekek összehangolásának képességét, addig nekem ez szinte zsigerből jön. Úgy vélem, ez lehet a sikerünk egyik fő összetevője" - tette hozzá a Regio vezetője
A cég
A Regio Játékkereskedelmi Kft.-t 1990-ben hozták létre. A jelenleg 260 főt foglalkoztató vállalat országszerte húsz üzletet működtet. A cég a 2012-es 4,7 milliárd forint után tavaly már ötmilliárdos bevételt ért el.
Kalocsai Zoltán